1. Nazwa. Bugatti Chiron. A właściwie Luis Chiron. Syn człowieka, który nakrywał stoliki, sprzątał i nosił naczynia do zmywaka w Hotel de Paris w Monte Carlo. Luis dorabiał wtedy tańcząc ze starszymi, bogatymi paniami. A tych w Monte przecież nie mało. Od zawsze marzył żeby wygrać Grand Prix Monaco. Jedna z jego adoratorek zasponsorowała kupno odpowiedniego wozu i udział w wyścigach, a chłopak miał talent. Dostrzegł go sam Ettore i zaprosił do teamu fabrycznego Bugatti.
2. Zanim zaprezentowano nam oficjalną wersję powstało 30 egzemplarzy przedprodukcyjnych, które spędziły ponad 300h w tunelu aerodynamicznym i pokonały około pół miliona kilometrów zużywając przy tym 200 kompletów opon.
3. Przy konstrukcji Chirona Bugatti musiało udoskonalić swoją hamownię, która do tej pory była w stanie przełknąć „jedynie” 1200 koni produkowane przez silnik Veyrona Super Sporta.
4. Chiron jest wierny tradycji. W przeciwieństwie do Ferrari LaFerrari, Porsche 918 Spyder i McLarena P1 nie ma napędu hybrydowego. Ma po prostu najpotężniejszy silnik benzynowy jaki Bugatti było w stanie zbudować połączony z relatywnie prostą konstrukcyjnie, karbonową wanienką.
5. Pamiętacie ile kasy Bugatti traciło na każdym Veyronie? Kilka milionów dolarów. A przypominam, że było ich wszystkich 450. Chiron z metką przekraczającą wyjściowo 10 000 000 zł ma zarabiać.
6. Silnik Chirona waży 436kg. Blok silnika ma w zasadzie identyczne rozmiary jak w przypadku Veyrona, ale według Bugatti to inny motor. Przepływa przez niego do 120 litrów oleju na minutę i do 800 litrów płynów chłodzących.
7. Zanim auto trafi do klienta wpada pod rękę audytora, który spędza z nim do 6h szukając jakichkolwiek wizualnych nieprawidłowości. Jeżeli znajdzie coś niepokojącego auto trafia z powrotem do atelier na poprawki.
8. Każdy Chiron musi przejechać 37 kilometrów na hamowni i wytrzymać 30 minutowy prysznic pod wysokim ciśnieniem. Potem zabierany jest na ponad 300 kilometrową przejażdżkę, której część przebiega przez pas lotniska w Colmar. W trakcie testów Bugatti zatrzymywany jest ruch lotniczy i odbywają się próby szybkościowe.
9. Po testach, zanim samochód trafi do klienta koła i karbonowa osłona podwozia wymieniane są na nowe, przebieg resetowany do zera, a folia ochronna zdejmowana z wozu.
10. Chiron jest od spodu w zasadzie płaski. Zabieg zastosowano po to aby powietrze mogło przemieszczać się pod autem bez żadnych zakłóceń. Płaska podłoga pomaga również w wytwarzaniu podciśnienia, które przygniata Chirona do podłoża nie generując przy tym dodatkowego oporu.
11. Wydech. Częściowo widoczny, częściowo ukryty. Dwie dodatkowe rury wydechowe znajdują się po prawej i lewej stronie widocznych, centralnie poprowadzonych końcówek. W sumie jest ich aż 6.
12. Chiron w przeciwieństwie do Veyrona ma opony w normalnym rozmiarze. Co prawda Micheliny Pilot Sport Cup 2 zostały stworzone specjalnie do tego wozu, niemniej rozmiar to odpowiednio 285/30 R20 i 355/25 R21. W Veyronie były to Micheliny Pilot Sport PS2 PAX w rozmiarze 265-680ZR-500A (99Y) z przodu i 365-710ZR-540A (108Y) z tyłu. Abstrakcyjnie drogie w zakupie.
13. Produkcja Chirona wyniesie 500 egzemplarzy czyli o 50 więcej niż w przypadku Bugatti Veyrona. Ponad 200 zostało już sprzedanych. 1/3 całości zamieszka w USA.
14. Zawieszenie w układzie Double Wishbone jest zawieszeniem aktywnym. Sprężyny dostarcza Eibach a amortyzatory adaptacyjne Sachs. Do tego naturalnym uzupełnieniem są anti-roll bary. Opcjonalnie można zamówić pakiet „lightweight”, gdzie stabilizatory poprzeczne wymieniane są na karbonowe i ważą połowe tego co aluminiowe czyli odpowiednio 1,25kg każdy.
15. Tylne, długie na szerokość praktycznie całego auta światło zawiera 82 LEDy. Umieszczone jest w aluminiowej obudowie wykonanej z jednego kawałka aluminium.
16. Chiron tak jak Veyron ma 4 turbiny jednak w przypadku Chirona wszystkie są w tym samym rozmiarze a każda z nich jest 69% większa niż największa w Veyronie. Żeby wyeliminować laga do 3700rpm podkarmiane są tylko 2 turbiny. Powyżej tej wartości wkraczają pozostałe dwie generując wtedy maksymalny moment obrotowy.
17. Najnowsze Bugatti to bez dwóch zdań król tabelek i cyferek wśród seryjnych aut drogowych. Silnik o pojemności 7993cc generuje 1500 koni mechanicznych i 1600Nm. Do 200 km/h przyspiesza w 6,5 sekundy i rozpędza się do ponad 420 km/h.
18. Miejsce narodzin Chirona czyli HQ Bugatti: Molsheim w Alzacji (Chateau Saint-Jean). To samo co w przypadku Veyrona swoją drogą.
19. Król dostępny jest w 23ch kolorach lakieru. Do tego możesz wybierać spośród 8 odcieni z widocznym karbonem. Tak jak w przypadku Veyrona moża łączyć 2 kolory. Do wyboru masz jeszcze 2 rodzaje obręczy.
20. We wnętrzu natomiast „Sky is the limit”. Będzie tak jak sobie zażyczysz. Niemniej licz się z kosztami. Pasy bezpieczeństwa w customowym kolorze to dodatkowe 70 000 Euro (300 000 zł).
21. Na wnętrze auta składa się 15 skalpów krów. Każdy guzik wykonany jest z aluminium. Kierownica wykonana jest z jednego kawałka aluminium. Deska rozdzielcza to już konstrukcja karbonowa. Całość wyciszona jest do maksimum.
22. Do Chirona dostaniesz 2 różne kluczyki, bowiem każdy Chiron tak jak Veyron wyposażony jest w specjalny kluczyk, który umożliwia osiągnięcie maksymalnej prędkości w tzw. Top Speed Mode.
23. Klient Bugatti posiada średnio 2,5 prywatnego odrzutowca.
24. Przestrzeń bagażowa Chirona mieści bagaż podręczny, który idealnie mieści się do kabiny samolotu.
25. Większość konstrukcji Chirona to włókno węglowe wzbogacone według przepisu Bugatti. Przekłada się to na brak różnicy w wadze pomiędzy Chironem a Veyronem, gdzie Chiron jest autem 10% większym. Monokok jest niezwykle sztywny. Sztywność skrętna jest podobna do tej z aut wyścigowych klasy LMP1.
26. Skrzynia biegów zbudowana przez Ricardo to dwusprzęgłówka. Waży 120 kg i ma 7 biegów. Jest bardzo podobna do tej z Veyrona niemniej została zmodyfikowana żeby strawić większy moment obrotowy niż w Veyronie. Zmiana biegów zajmuje teraz 100 milisekund. eLSD na tylnej osi? Obecny. Haldex? Obecny.
27. Każdy Chiron zaczyna się od silnika. Reszta auta w kolejnych etapach budowana jest wokół niego. Najpierw karbonowa struktura z tyłu, potem przedni monokok pojawia się na swoim miejscu. Gdy już zawieszenie, wiązki i dodatkowe wyposażenie jest na miejscu obydwie struktury karbonowe łączone są tytanowymi śrubami.
28. Analogowy prędkościomierz Chirona wyskalowany jest bagatela do 500 km/h
29. Hamulce to konstrukcja karbonowo-ceramiczna o średnicy 420mm. Wyposażone w 8 tłoczków i tytanowe zaciski przyjechały prosto z AP Racing. Z Tyłu nieco mniejsza konstrukcja: 400mm i 6 tłoczków. Wspomagane przez 3 kanały powietrzne są odpowiednio chłodzone i niezwykle wydajne.
30. Znaczek Bugatti w przednim grillu waży 155 gramów z czego 140 gramów stanowi srebro.
Amen
#gcos
155 i 140 gramÓW
*155 gramów i 140 gramów.