Drodzy sąsiedzi. Co się z Wami dzieje? Międzynarodowy Fundusz Walutowy nazywa Deutsche Bank jednym z najbardziej ryzykownych banków świata. Podczas Euro 2016 remisujecie w grupie z Polską, po czym dostajecie łomot od Francji w ćwierćfinale. Boxstera i Caymana kastrujecie z dwóch cylindrów, a w bazowej 911 wyrywacie bezlitośnie wolnossące 3.6, dając w zamian 3.0 biturbo. Ja wiem, że słowo TURBO powodowało wzwód u każdego faceta w latach 90tych, ale od tamtej pory minęły dwie dekady i doszło do tego, że dzisiaj TURBO brzmi dla nas jak kara chłosty. Wissen Sie das? Do tego kierownica trochę skrzypi, nowy PCM jest niedopracowany, a drzwi zamykają się z dźwiękiem turystycznej lodówki. Gdzie niemiecka precyzja, perfekcjonizm, solidność i staranność do której zdążyliście mnie przyzwyczaić? Że nie wspomnę już o manualnej, siedmiobiegowej skrzyni biegów. Już łatwiej było przejść węża w Nokii 3310 niż obsłużyć Wasz manual powyżej czwartego biegu. Drodzy sąsiedzi. Martwię się.
Ale czy potrzebnie? Nie do końca, bo praktycznie wszystko powyższe przestaje mieć znaczenie, kiedy wciskasz się w ciasny jak kombinezon panczenisty fotel kubełkowy. Wkładasz starannie lewą ręką kluczyk do stacyjki. Wciskasz sprzęgło działające z odpowiednim oporem. Następnie odpalasz dobrze brzmiącego boksera i wrzucasz, a w zasadzie przeładowujesz 911 na pierwszy bieg i ruszasz. Wtedy następuje ten właściwy moment, gdy zaczynasz korzystać z dobrodziejstw świetnego układu kierowniczego, bezbłędnej pracy zawieszenia i jak zawsze doskonałych hamulców. Do tego najważniejsze… Silnik, który mimo mniejszych rozmiarów oddycha jeszcze głębiej, jeszcze mocniej, jeszcze swobodniej. Uturbiony silnik tak bardzo 911 potrzebny, bo dzięki niemu seria GT ma pozostać wolnossąca. Maksymalny moment obrotowy pojawia się tu przy 1700rpm, co umożliwia Ci atakowanie zakrętów przy wyższych biegach i co ciekawe im Ty mocniej ciśniesz tym ona mocniej gryzie. Tylne opony o szerokości ponad 30cm nie dają łatwo za wygraną nawet przy ciężkiej nodze. Nowa Carrera S jest trochę jak Twój kot przyczepiony pazurami do firanki, gdy Ty chcesz sprowadzić go na ziemię. On prędzej zdechnie niż puści.
Długo zastanawiałem się, gdzie ją zabrać i tym razem padło na południe Polski. Nie spieszyło mi się nadmiernie. Wyjeździłem się dokładnie tym samym autem kilka tygodni wcześniej na Torze Kielce sprawdzając, gdzie ma granice przyczepności i ocierając się o maksymalne 7600rpm na każdym z pierwszych trzech biegów. Carrera S z kubełkowym fotelem i manualną skrzynią czuła się na torze jak w swoim żywiole. Nawet nowe, dużo mocniejsze Turbo S nie umywało się do niej pod kątem funu z jazdy. Teleportowało Cię po prostu ze startu na metę, gdzie Ska prosiła o znacznie więcej. Dawała za to też więcej.
Pozostało mi sprawdzić, jak nowa Carrera sprawuje się jako GT. Spakowałem torbę i niczym rasowy kapelusznik ruszyłem spokojnie z Rejczel w stronę Krakowa w bardzo spokojnym, spacerowym wręcz tempie. Chciałem przy okazji dowiedzieć się jakie jest realne zapotrzebowanie nowego silnika na paliwo przy stałej prędkości nie przekraczającej 130 km/h. 420 konna Carrera S wypiła 8,4L paliwa na 100km. Czy to dobry wynik? IMHO świetny! Ma się co prawda nijak do tego, co deklaruje Porsche na swoich stronach (6,6L/100km), ale jak na auto, które przejeżdża Nordschleife 4s szybciej niż 997 GT2, przyspiesza w nieco ponad 4s do setki i jest w stanie rozpędzić się do 308 km/h, ten wynik jest serio zajebisty. Duża w tym zasługa jazdy na siódmym biegu. Aporpos.
Wiesz dlaczego tak cenię skrzynie manualne? Bo sprawiają, że czuję się Panem sytuacji. Czuję się po prostu męsko. Interakcja z autem staje się o wiele bardziej złożona, wręcz intymna. Samochód z dobrym manualem angażuje, wymaga koordynacji oraz wysiłku, a to pomaga w nawiązaniu głębszej, bardziej bezpośredniej relacji. Nagrodą jest szybka, płynna jazda i uczucie niesamowitej satysfakcji przy celnym międzygazie podczas redukcji.
A jak jest w przypadku skrzyni nowej Carrery S? Satysfakcjonująco. Przynajmniej do czwartego biegu, bo powyżej niego zaczyna się TETRIS. Pomimo, że przejechałem autem ponad 1000 kilometrów nie zdążyłem się z nią zaprzyjaźnić. Płynne trafianie w 5 a potem z 6 w 7 i z powrotem to nadal dla mnie zagadka. Wniosek jest prosty. Ta skrzynia ma po prostu za dużo biegów. Nawet w „najnowszej” 911R Niemcy postawili na sześciobiegowy manual. Że nie wspomnę o manualu z Caymana GT4, ktory pomimo długiej dwójki jest wybitny. Sam nie wierzę, że to piszę, ale weź PDK. Dwusprzęgłówka jest naturalnie dużo mniej angażująca, ale mega szybka, wydajna i cholernie inteligentna. Owszem czeka Cię za to dopłata rzędu 18 000 zł, ale ja chyba po raz pierwszy w życiu wybrałbym dwusprzęgłówkę ponad manual z nadpodażą biegów. Spytasz skąd wziąć 18k na skrzynię? Ja Ci powiem skąd. Zrezygnuj z kubełkowych foteli na rzecz sportowych.
Te czerwone, piękne kubły z mięciutkiej skóry na torze spisują się doskonale. W ich objęciach tyłek 90kg faceta leży idealnie. Wsysają Cię i nie chcą wypuścić. Problem polega na tym, że na co dzień nie chcą Cię za łatwo wpuścić, a po 300 kilometrach Rejczel wierciła się jakby miała zespół niespokojnych nóg. Mi też zaczęły zresztą doskwierać. 911 Carrera S jako daily driver w tym setupie po prostu się nie sprawdza. W zupełności wystarczy wyposażyć ją w fotel sportowy. Kubeł pozostawmy dla GT3.
Po kilku dniach w Krakowie nadszedł czas powrotu do stolicy i konkluzji. Pomimo drobnych wad nowe 911 pozostaje synonimem auta sportowego. Jest tym czym Jeep dla samochodów terenowych. Jest tym czym Adidas dla butów sportowych. Nie bez powodu Porsche sprzedaje około 30 000 dziewięćset jedenastek rocznie (ww). Poliftowa Carrera S jest fantastycznym narzędziem, które nie dość, że świetnie wygląda to jeszcze doskonale jeździ bez względu na wybrany wariant. A jest w czym wybierać, bo według konfiguratora Porsche na wyciągnięcie ręki masz 17 wersji Porsche 911. Jedyne czym musisz się martwić to mądra specyfikacja. A turbo? Sprawdziłem i mogę spać spokojnie.
#GCOS
Tekst: Grzegorz Ciźla
Zdjęcia: Grzegorz Ciźla
*Bonusowo Warszawa nocą
Specyfikacja:
Silnik: 2 981 cm3 biturbo
Moc: 420KM
Moment: 500Nm
Layout: RR
0-100 km/h: 4,3s
Vmax: 308 km/h
Skrzynia: Manual 7b
Masa: 1440kg
Cena: od 550 850 PLN brutto (testowany: 730 690 PLN brutto)
Wybrane opcje dodatkowe:
Sportowy układ wydechowy: 13 406 PLN (mus)
Sterowanie tylną osią: 11 568 PLN
Unoszenie przedniej osi: 11 630 PLN
Sportowe, kubełkowe fotele z pamięcią ustawień: 20 169 PLN
Dywaniki: 919 PLN
Czy można prosić zdjęcia w wyższej rozdzielczości?:)